Het starten van een nieuw bedrijf brengt de nodige kosten met zich mee. Als beginnend bedrijf heb je in veel gevallen natuurlijk nog niet zoveel te besteden. Daarom is het slim om verstandig om te gaan met je geld en zo min mogelijk onnodige kosten te maken. Gelukkig zijn er slimme manieren om je uitgaven zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel geven we je een aantal tips om als beginnend bedrijf zo min mogelijk kosten te hoeven maken.
Begin vanuit huis
Een van de grootste kostenposten voor een startend bedrijf is in veel gevallen de kantoorruimte. Het huren van een kantoorruimte kan behoorlijk prijzig zijn, al helemaal in de Randstad. Het is dan vaak slim om in het begin (indien mogelijk) vanuit huis te werken. Wil je wel een vast adres voor jouw bedrijf, waarbij niet alle post binnenkomt op je thuisadres? Dan kun je kiezen voor een virtueel kantoor in Amsterdam. Het voordeel hiervan is dat jouw bedrijf een vast adres heeft voor alle brieven en rekeningen, zonder dat je een pand moet kopen of huren. Een ander voordeel is dat jouw thuisadres niet openbaar wordt gemaakt door de KvK, of op je website komt te staan. Zo heb je dus meer privacy.
Maak gebruik van freelancers
Een andere grote kostenpost voor beginnende bedrijven, is het personeel. Je kunt hier slim mee omgaan, door in plaats van een fulltime team aan te nemen, eerst te kiezen om freelancers in te huren voor specifieke projecten. Het voordeel van freelancers is de flexibiliteit: je betaalt alleen voor de diensten die je daadwerkelijk nodig hebt, zonder dat je vastzit aan verplichtingen als vakantiegeld of pensioen. Ook hier komt een kantoor van www.amsterdamoffices.nl goed van pas: bij een virtueel kantoor kun je hier ook fysiek terecht. Zo kun je overleg plegen met je aangenomen freelancers. Stagiairs zijn ook een goede optie: veel studenten zijn op zoek naar werkervaring tegen een relatief laag tarief. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je ze daadwerkelijk goed begeleidt en ze waardevolle ervaring op kunnen doen.
Gebruik slimme technologie
Hedendaagse technologie maakt het leven van bedrijven een stuk makkelijker. Met behulp van cloud software zoals Google Workspace, Microsoft 365 en Slack kun je als bedrijf enorm besparen op hardwarekosten en dure licenties voor programma’s. Deze platforms bieden namelijk betaalbare abonnementen, die je kunt vergroten en verkleinen, afhankelijk van wat je als bedrijf nodig hebt. Ook kun je in het begin gebruik maken van goedkope projectmanagement tools, zoals Trello of Asana. Hiermee kun je alles goed bijhouden en overzichtelijk houden, zonder dat je veel geld uit hoeft te geven aan dure programma’s. Door deze tips te gebruiken, kun je een hoop geld besparen. En heb je nog een virtual kantoor nodig? Kijk dan even online rond naar een service die je hier goed bij kan helpen en laat je adviseren!